Jednym z mniej popularnych rodzajów kół zębatych wykorzystywanych w przemyśle motoryzacyjnym, budowlanym oraz wytwórczym są koła stożkowe. W tym artykule dzielimy się kilkoma ciekawostkami w tym temacie oraz zdradzamy czemu tak rzadko są wykorzystywane.
W przypadku kół zębatych stożkowych zęby leżą na stożkowej powierzchni. Koła zębate stożkowe są powszechnie używane do zapewnienia mocy i ruchu między dwoma przecinającymi się wałami (pod kątem 90 stopni ). Idealnie obsługuje konfiguracje z wałem 90 °, ale może również obsługiwać większe lub mniejsze tablice. Ze względu na wysokie koszty produkcji i jak i skomplikowany proces tworzenia, przekładnie stożkowe nie są używane tak często jak ma to miejsce w przypadku innych przekładni.
Koła stożkowe są stosowane w samochodach, pompach, pociągach i liniach kolejowych, elektrowniach, sprzęcie do przenoszenia produktów i samolotach. W oparciu o kształty i rozmieszczenie zębów istnieją głównie trzy rodzaje stożkowych kół zębatych.
Proste koła zębate stożkowe
Najczęściej stosowanymi kołami stożkowymi są wszystkie rodzaje prostych kół zębatych stożkowych, których zęby są ustawione równolegle na kole zębatym stożkowym. Są proste i łatwe w produkcji, ale dzięki prostej przekładni generują dużo hałasu i są mniej wydajne niż przekładnie spiralne. Podobnie jak koła zębate walcowe nie wywierają żadnego obciążenia wzdłużnego w kierunku osiowym.
Zero kół zębatych stożkowych
Jest to drugi typ kół zębatych stożkowych i są to te z zerowym kątem skrętu. Ten typ przekładni stożkowej jest podobny do przekładni stożkowych spiralnych i prostych. W niektórych przekładniach stożkowych zęby nie są ustawione pod kątem, ale zakrzywione jak koła zębate spiralne, tzn. zęby krzywkowe są ustawione prosto. Mogą wykonywać tą samą pracę, co przekładnie stożkowe, ale są od nich trwalsze i cichsze.
Spiralne koła zębate stożkowe
Spiralne koła zębate stożkowe mają właściwości podobne do kół zębatych śrubowych. W tych kołach zębatych zęby są zakrzywione na stożkowej powierzchni tocznej i w ten sposób wytwarzają obciążenie wzdłużne w kierunku osiowym. Zęby spiralnych kół zębatych stożkowych dotykają się płynniej, pomagając im zmniejszyć hałas, wibracje i naprężenia zębów. Podobnie jak koła zębate śrubowe, są one dostępne w postaci zębatek śrubowych prawo- i lewoskrętnych i są kosztowne i trudne w produkcji, ale są trwalsze niż proste koła zębate stożkowe.