Dlaczego fotograf powinien mieć profesjonalny monitor?

wpis w: Poradnik | 0

Wielu fotografów, zwłaszcza amatorów, skupia się przede wszystkim na zakupie dobrej jakości sprzętu fotograficznego, po czym zgrywają zdjęcia na komputer czy laptop z typowym ekranem. Niestety, nie jest to zbyt dobry pomysł. W tym artykule dowiesz się, dlaczego warto postawić na profesjonalny monitor dla fotografa.

Kalibracja

Monitory, które są dedykowane fotografom czy grafikom są wyposażone w szereg dodatkowych funkcji, między innymi takich jak kalibracja sprzętowa. W tańszych i słabszych monitorach również czasami można spotkać się z taką opcją, ale jej rezultat zawsze będzie o wiele gorszy niż wykonanie pełnej kalibracji na wysokiej jakości sprzęcie. Na specjalnych monitorach dla fotografów kalibracja umożliwia uzyskanie lepiej odwzorowanych kolorów, gładkich przejść tonalnych, odpowiednich kontrastów oraz światła i cienia.

Odzwierciedlenie kolorów

Profesjonalne monitory dla fotografów i grafików dzięki kalibracji sprzętowej oraz wielu innych czynników mają za zadanie idealnie odzwierciedlić realne kolory na ekranie. Po wykonaniu kalibracji należy sprawdzić, czy jej rezultat jest zadowalający wykonując tzw. walidację profilu. Przeprowadza się także inne testy, które mają wykazać, czy różnica między barwą wyświetlaną na ekranie, a jej matematycznie opisanym standardem jest widoczna dla oka. Na źle skalibrowanych monitorach albo ekranach kiepskiej jakości różnica w kolorach zawsze będzie widoczna gołym okiem, co sprawia, że już na starcie są zdyskwalifikowane i nie powinno się ich używać przy obróbce zdjęć i grafiki.

Matryca

Najlepszej jakości monitory graficzne przechodzą także inne testy. Bardzo istotnym jest sprawdzenie równomierności podświetlenia matrycy. Można go wykonać samemu. Wystarczy wyświetlić na całym ekranie po kolei cały czarny, szary, a następnie biały obraz. Monitor słabszej jakości pokaże na niektórych obszarach jaśniejsze i ciemniejsze plamy. Standardowe monitory nie mają zazwyczaj żadnych układów do wyrównywania podświetlenia ani temperatury, przez co w niektórych miejscach na długo działającym sprzęcie różnice między jasnością mogą się wahać nawet o ponad 20%, a temperatura barwowa nawet o kilkaset Kelwinów w zależności od obszaru. Kolory, światło i kontrast i inne parametry mogą się różnić w zależności od tego, ile godzin pracujemy z danym ekranem. Profesjonalne monitory dla fotografa posiadają odpowiednie układy, które odpowiadają za to, aby na całej matrycy były wyrównane punkty bieli i jasność. Kalibracje zaleca się wykonywać co 300 godzin, natomiast fotografowie wykonują ją co około 100 godzin pracy.